beleid

Stimuleringsregeling E-health Thuis heropend: 12,5 miljoen euro subsidie

Redactie25 juli 2022

Begin 2019 wordt door het ministerie van Volksgezondheid de Stimuleringsregeling eHealth Thuis, oftewel SET, aangekondigd. Het doel van de SET is het op grotere schaal inzetten van e-health waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Onlangs werd bekend gemaakt dat de Stimuleringsregeling E-health Thuis wordt heropend: het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakt opnieuw geld vrij.

Reden voor het heropenen van de SET is volgens onderzoeksfinancierder ZonMW het grote succes ervan in de afgelopen jaren.

Er is een bedrag van in totaal 12,5 miljoen euro vrijgemaakt. De regeling staat open tot en met 31 december 2022. Zorgaanbieders kunnen nieuwe aanvragen indienen om hun projectplannen om e-health thuis te stimuleren, te realiseren.

Van sensor tot wondverzorging op afstand

Volgens het ministerie vormen actuele problemen zoals het tekort aan zorgpersoneel en vergrijzing op dit moment en in de toekomst grote uitdagingen. Volgens Conny Helder, minister van Langdurige Zorg en Sport, kan e-health een belangrijke rol spelen om zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Dankzij de inzet van e-health krijgen patiënten en cliënten meer eigen regie en kunnen zij langer zelfstandig thuis blijven wonen. Voorbeelden van toepassingen zijn valsensoren, elektronische sleuteloplossingen, wondverzorging op afstand, communicatieplatforms tussen professionals onderling en de cliënt en leefstijlmonitoring. Het ministerie ziet de SET-subsidie als stimulans voor zorgorganisaties om met digitale zorg aan de slag te gaan.

Kennisdeling speelt daarbij een centrale rol. Daarvoor wordt een ondersteuningsprogramma, genaamd SET-up, in het leven geroepen. Het programma biedt praktische ondersteuning aan gehonoreerde SET-projecten en helpt bij kennisuitwisseling over innovaties in de zorg, vertelde programmamanager Pasquelle van Ruiten aan Smarthealth.

Digitalisering ouderenzorg

Eerder maakte minister voor Langdurige Zorg Conny Helder in een brief aan de kamer bekend in te willen zetten op verdere digitalisering van de ouderenzorg. Volgens haar moet beeldbellen de norm worden, en kunnen ook sensoren en slimme domotica breder worden ingezet. De SET-subsidie kan daar bij helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© SmartHealth 2026, All rights reserved.